8 Mart 2014 Cumartesi

Çocuklara cinsellik nasıl anlatılır?

"Anne bebekler nasıl oluyor?"
Tataaamm işte beklenen yok yav beklenmeyen soru! Hazırlıksız yakalayan saçmalatan konu.

Bizim model tam da kendisinden bekleneceği gibi tam zamanında beş yaşını henüz birkaç gün geçmişken sordu. Ve nasıl olduysa ben hazırlıksız hissettim kendimi. Alelade bir günün önemsiz bir zamanında mutfakta alakasız bir takım işlerle meşgulken. Allahtan salaklaşmadım. Süre istedim. Bu konu hakkında sana daha düzgün bilgi vermek için kitaplar getireceğim, dedim. 


Geçiştirmedim, leylek saçmalıklarıyla kafasını karıştırmadım. En azından bu kadarıyla gurur duyabilirim. Anneye alkış. Ona çaktırmasam da telaşlandım. Çünkü bu mesele önemli, çocukların yedi yaşına kadar hayatla ilgili sorduğu sorulara düzgünce ve anlayacağı şekilde cevap vermek hayatını etkileyecek kadar önemli. Aa hiç abartmıyorum vallaha! 

Benden daha tecrübeli annelere sordum. Çünkü kitaplarla aklındaki soruların netleşeceğini ve benim gibi bir gevezeye ancak kitaplardaki net bilgilerin engel olacağını biliyordum. Evet gevezeyim! Biri bana bir şey sorduğunda evrenin bir toz bulutu olduğu zamandan başlıyorum anlatmaya. Bilal misal benim oğlan olaydı şimdiye o otuz milyoncuğu bırak milyar dolarlar hala evindeydi. Yani bacım bizim oğlana ben şahsen anlatacak olsaydım adet öncesi gerginliğime kadar muhabbeti uzatır çocuğu beyin mıncıklamasına döndürür, "leylek diyelim konuyu kapatalım annem" dedirtesiye kadar detaya inerdim. Geçen beni işle ilgili görüş beyan etmeye bir devlet dairesine götürmek istediler, aman dedim napıyorsunuz beni tanımıyor musunuz, ben memura erken emeklilik talep ettiririm. Laf aramızda bu blog işi iyi oldu muhtereme filan saracağıma siz zavallı okuyanların beyin hücrelerine saldırıyorum. Neyse bak yine dağıldı. Kitaplar iyidir, dallanıp budaklanmadan hallolur. Sağ olsun tecrübeli anneler kitap önerdiler. Üç tane aldım. Biri 4-6 yaş demiş ama çok detay vardı hani sanırsın ki ben yazmışım. Yazarı ecnebi. Şimdi bu gelişmiş toplumlarda haliyle okul öncesi kurumlarda bile cinsel eğitim veriliyor. Yani çocuklar uzmanların anlatımıyla aşinalar bu konuya. Bizim geri kalmış toplumumuzda zor... O kitap bizde ancak 9.

Diğeri "içiyle dışıyla vücudunuz" Tübitak yayınlarının. Bu iyi hatta çok iyi! Bebek mevzuları kitabın sadece bir bölümü yani çaktırmadan ver geç şeklinde nefis bir çözüm. Ama ben bizim oğlana çorbanın içinde ciğeri kaktırır gibi kaktırmak istemiyorum. Bak evladım sen sordun ben de sana güzel bir öykü kitabı getirdim, okuyacağız ve sen ampul gibi aydınlanacak, beni girmemem gereken detaylara sokacak sorular sormayacaksın, demek istiyorum. Demesem bile bu mesajı vereyim alsın sen sağ ben selamet.

Ay dur unutmadan... Çocuk bu konuyu kime sorarsa o cevaplayacak bak bunu unutmayasın. Ay ben bilmem git babana sor zinhar duymayayım böyle topu taca atmaları. Sana soruyorsa senin sorumluluğun demek çocuk seni uygun görmüş. Bitti!

Neyse adı bence ofsayt olsa da "cinsel eğitim öyküleri" içerik tamam. Şimdi Arca az buçuk okuyor ya kitabın iç kapağını açtım koydum önüne. "Vücudumu tanıyorum" zararsız... Daha doğrusu "cinsel nea?!" Gibi bir soruyu aklına getirmiyor. Kaç yeliz kaçç nereye kadar?

Arca Melis ile Efe'nin vücutlarını tanıdıkları ve bebeklerin doğumunu öğendikleri iki öyküyü sevdi. 

Gel gör ki modern kadın sıfatıma tüküreyim hala bazı bölümlere ısınamadım. Kızların cinsel organının yarık şeklinde tasvir edildiği kısmı atlıyorum, annenin ıkınarak vajinasından bebeği çıkardığı doğum sahnesini de anne bebeği içinden çıkarıyor diye yumuşatıyorum. Galiba arkasından başka sorular geleceğinden çekiniyorum ay bilmiyorum belki de utanıyorumdur ya da o kadar da modern değilimdir. Belki de okudukça ikimiz de alışacağız. Zira alışmamak ne mümkün her gece okunuyor.

Kitabın sevdiğim bir bölümü de çocuklara cinsel organlarının anne ve baba haricinde kimseye göstermemelerini özel yerlerini kesinlikle kimsenin dokunmasına izin vermemelerini öğütledikleri bölümdü. Benim Arca'yı sık sık uyardığım bu konunun bir de kitapta yer alması destekleyici oldu.

İlker okurken çok erken dedi. Sanmıyorum. Yani ne diyeceğiz allah aşkına? Sperm ve yumurta yerine ne diyeceğiz? Kendi kendilerine öğrensinler diye mi bırakacağız?

Tabii her anne baba kendi çocuğuna uygun şekilde anlatmalı ama sorduğunda anlatmalı, bu sindirim sistemimiz kadar doğal bir konu.

Hadi cümlemize kolay gelsin sorular hep çalıştığımız yerlerden gelsin amin.

6 yorum:

ipek dedi ki...

Biz bes yasina yaklasan kizimiza bebegin nasil oldugunu yumurtanin tuplerden atilip spermin dollemesi ile devam eden ve en sonunda bebegin olustugu bir videoyla gosterdik. Muzikli falan da olunca cok eglenerek izledi.

yeliz dedi ki...

Aa hiç aklıma gelmedi video. Link paylaşabilri misin ipek?

Okuyanguzel dedi ki...

Evet biraz zor bir konu. Toprak bebeğin anne karnında büyüdüğüne emin olduğu için hiç sormuyordu. Çocukların sadece anneye benzeyeceğini, babasından kalıtsal bir hastalık geçemeyeceğini söylediği gün(hasta bir arkadaşı vardı ve onun hastalığının sadece annesinden geçtiğini düşünüyordu.Babayla hiç bağlantı yok yani.Babası da bu işe biraz bozuldu) biz sormasada nasıl anlatsak diye düşünmeye başladık ve anlattık.Yine de çok sormuyor bizim oğlan ben aslında hazırım anlatmaya ama.

Cigdem dedi ki...

Bizde de bu haftasonu enterasan bir konusma yasandi, kizim kendisini sadece benim yaptigimi iddia etti, biz de babasiyla yumurta ve spermden bahsedip, ikisinin benim icimde birlesmesinden bahsettik, tatmin olmus bir sekilde ilgiyle dinledi. Ama ondan önce neredeydim seklinde meta bir soruyla bizi dumur etti:). Bir zamanlar hayatimizda olmamasini algilayamadi yavrucak, ben de cok güzel bir bahcedeydin seklinde spontan garip bir cevap verdim. Sonra bizi sectin vs. vs. sacmaladim, insan basladimi duramiyor:). Almanya'dayiz, protestan bir kilisenin anaokuluna gidiyor (mahallemizin okulu), onlar da biraz dinsel egitim veriyorlar caktirmadan, ve ben de sorularla kafasina din konusunda süphe tohumlarini ekecegim dogru zamani kolluyordum, ama sanirim alternatif bir inanc yaratmaya basladim kafasinda, dur bakalim nasil toparlayacagim:).

Selen dedi ki...

Temel esas asla kafasında yeni soru doğurmayacak şekilde en basit şekilde sadece sorduğu kadarına cevap vermek. Daha hazır olunca soruyu da ona göre daha detaylı soruyorlar aklında bulunsun.

gulsenz dedi ki...

ELIF öğreniyor- ben nasıl dünyaya geldim? Videosunu tavsiye ederim ogrencilerimle birlikte izleriz Bu cizgifilmi hep, tatmin olduklarını düşünüyorum soruları konusunda